↫ Tillbaka till bloggen

Att sitta i gömsle (Uppdaterad)

Det här blogginlägget skrev jag första gången i februari 2021. Nu har jag kompletterat med bild och text och några fler gömslen har tillkommit.

Jag har under åren suttit i en rad gömslen. Anledningen är att komma närmare djur och fåglar som normalt bara visar sig på långa avstånd. Gömslen som jag besökt har varierat från det enklaste enkla till rena lyxen.

Att det är lyx behöver inte betyda att de är bäst. Det är många saker som gör att det blir ett bra gömsle. Läget, naturligtvis. Och att det matas in regelbundet. Att det inte är så mycket annan trafik i anslutning till gömslet.

Att sitta i gömsle kräver ibland både tålamod och tid. Det kan dröja länge innan djuren eller fåglarna visar sig. Och det är inte alla gömslen som är bekväma. Jag har suttit i riktigt trånga gömslen, där ben och armar somnar in och där det är svårt att sträcka på sig. Men det finns naturligtvis även riktigt bekväma gömslen med ståhöjd och en brits och sträcka ut sig på.

Men att det är lite obekvämt är som bortblåst när väl björnen eller vargen visar sig framför dig. Eller när en kungsörn slår ner bara några meter från dig. Då är alla krämpor och tråkiga väntetider glömt. Jag har varit med om att sitta i ett gömsle timme efter timme och ingenting händer så plötsligt dyker den där örnen upp och lyckan är total. Det behövs inte mycket för att det ska bli en lyckat dag i gömslet. Jag tror många känner igen sig.

Min erfarenhet är att för få en lyckad dag i gömslet gäller att vara tyst, bara viska. Inte hålla på att skramla med termosar och annat. Djuren och fåglarna är särskilt känsliga när de börjar närma sig platsen framför dig. De kan stå i skogsbrynet och titta länge innan de går fram. Örnar kan sitta i timmar utan att du ser dem och kolla läget. När djuren och fåglarna väl har etablerat sig är det lugnare, då är de så fokuserade på att äta så då bryr de sig inte om störande saker lika mycket.

En sak som man bör undvika men som kan vara frestande är att du under tiden du väntar fotografera skator och kråkor. Och därmed rör objektivet fram och tillbaka. Resultatet kan bli att du får bilder på allt annat är örnar. Skator och kråkor kan du sitta på din tomt och fota, onödigt att åka iväg kanske långt för att fota skator när det är örn man vill fota.

Tänk på att vi är i gömslena på djurens och fåglarnas villkor. Alltid uppträda med respekt och försiktighet så att vi inte stör för mycket.

Om du vill gå direkt till ett gömsle tryck på länken

Innehåll:
Friskens gömsle söder om Kristianstad, Skåne
Hjortfotografering med Niklas Virsen
Gömsle i hamnen i Båtfjord i Norge
Orrspel hos Daniel Nordgren i Umeå
Berguv och Kungsörn i Norra Finland
Conny Lundström, Kalvträsk. Mest kungsörn
Lassi Rautiainens, Kuhmu, Finland. Björn, varg,  järv, havsörn, duvhök, sparvhök mm
Birdsafari Daniel Green. Svartådalen Västmanland. Rovfåglar, orre, tjäder och svarttärna.
Ornitologerna i Gysinge. Havsörn, kungsörn, duvhök mm
Magnus Nyman, Ronneby, Blekinge. Kungsörn, havsörn, ormvråk, duvhök mm
AllevadsMölla, Göran Gustafsson. Allevad, Skåne. Kungsfiskare, forsärla, ormvråk, glada, utter mm
Norrigården Vildmark Norr om Ljusdal. Björn och järv
Leif Arne Åkset, Södra Norge, Sparvhök
Wild Nordic, Sara Wennerqvist, Järbo, Sandviken. . Kungsörn, havsörn, duvhök, björn mm
Ole Martin Dahle, Flatanger, Norge. Havsörn, Kungsörn
Bence Mate, Ungern. Häger, sjöfågel, biätare, härfågel, blåkråka, rovfåglar mm mm
Pantanal SouthWild Pantanal Lodge. Ozelot&lt
Costa Rica, Laguna Lagarto Lodge. Kungsgam, korpgam, kalkongam, tofskarakara mm
Fotografera från bil
Fotografera från båt
Fotografera från eget tältgömsle

Friskens gömsle söder om Kristianstad, Skåne

Gömslet finns i Vittskövle på den skånska östkusten ca 2,5 mil söder om Kristianstad. Gömslet är isolerat och med värmekälla, övernattningsmöjlighet och toalett.
Jag och min fru Eva besökte gömslet i januari. Vi hade gömslet under två dagar.
Vi fick hjälp med packningen. Göran körde fram med sin fyrhjuling. Det var ca 500 meter att gå från där vi parkerade bilen. I gömslet var det gott om plats med öppningar både uppe och nere vid golvet. Lite svårt att titta ut för att få någon helhetsbild. Gick bra att ställa sig upp, fönster i ståhöjd. Luckor runt om för att få koll.
Kontorsstolar som jag personligen har lite svårt för men fungerar säkert för de flesta.
Vi hade hyrt 2 dagar så vi sov över i gömslet vilket var helt ok. Ute var det några minusgrader. Så liggunderlag och sovsäckar var ett måste.
Det var rikligt åtlat med gräsänder och fasaner tror jag.
Massor av glador, ormvråk, trutar, korpar, kråkor och skator.
Lätt att följa flygande glador som kretsade runt gömslet mest hela tiden.
Vi hade även några unga havsörnar och en kungsörn visade sig en kort stund. Det finns även kungsfiskare, men vi såg ingen.
Vi såg:
Havsörn, Kungsörn, Röd glada, Brun glada, Ormvråk, Kaja, Skata, Kråka, Korp, Gråtrut, Havstrut, Taljoxe, Talltita, Gråhäger, Blåmes, Gråhäger, Rådjur, Utter.

Hjortfotografering med Niklas Virsen

Att fotografera Kronhjort och Dovhjort i Östergötland med Niklas Virsen var en ny bekanskap. Mycket trevligt. Vi var ute två dagar, delades upp i två grupper. Det ena gänget satt i ett gömsle bestående av ett kamouflagenät runt en liten holme med ängar runt om. Vi syntes inte men vi såg djuren. Den andra gruppen smög runt i området. Hjortarna var mycket uppmärksammade så man fick röra sig försiktigt.

Gömsle i hamnen i Båtfjord i Norge

På en resa till Varangerhalvön i norra Norland besökte jag Båtsfjord. I hamnen har man ett gömsle för sjöfågel. Man har både möjlighet att sitta och att ligga på golvet och ta bilder från verkligt lågt läge. Vi befann oss i gömslet på morgonen, på eftermiddagen åkte vi runt med båt i hamnområdet. Jag åkte med Fokus Fotoresor och Brutus Östling. Detta är ett resmål som många arrangörer har på sitt program. För praktejder är det bäst i mars-april. Vi såg även alfågel, alförädare, ejder,  tobisgrissla samt en rad trutar, tretåig mås mm.

Orrspel hos Daniel Nordgren i Umeå

Ett helt magiskt gömsle i form av ett tält ute på en myr. Tältet står på ett träfundament så det är stadigt och bra. Jag hade vid detta tillfälle ett 25-tal tuppar runt hela tältet. En helt fantastisk upplevelse. En 5-6 hönor fanns hela tiden framför oss. Spelet pågick från tidig morgon till fram till 7-8. Daniel hade fixat ett kanonställe, där vi sov och åt på dagarna och kvällarna.

Berguv och Kungsörn i Norra Finland

Ett gömsle i norra Finland en bit utanför Uleåborg. Resan arrangerades av Niklas Virsén. Berguvsgömslet var ett par modifierade husvagnar som fungerade förvånansvärt bra. Utanför var det under 20 minusgrader, men inne var det varmt och skönt. Vi satt ett par nätter, kolsvart ute så vi hade artificiellt ljus på åteln som bestod av en hare. Efter ett tag dyker berguven upp, efter att ha suttit och hoat en stund ute i mörkret, helt magiskt.
Det andra gömslet vi satt i på denna resa var för kungsörn. Vi hade förmånen av att få fotografera ett kungsörnspar. Vid sidan av det en rad andra arter som lappmes, nötskrika, gråspett bland andra.
Mycket bra gömslen båda två och bra arrangerad resa.

Conny Lundström, Kalvträsk. Mest kungsörn

Ett mycket bra gömsle med alla bekvämligheter. Bra höjd på borden och sikten ut bra. Ett fantastiskt läge med stora möjligheter att få riktigt bra bilder på kungsörn i vintermiljö. Finns också möjligheter för duvhök rödräv, ekorre, större hackspett, gråspett och domherre. Här kan man använda kula eller gimbal. Bra boende i bekväma sängar och fin service vid frukost och middag.

Lassi Rautiainens, Kuhmu, Finland. Björn, varg, järv, havsörn, duvhök, sparvhök mm

Ett ställe i världsklass. Läget är helt fantastiskt. Möjlighet att se både björn, varg och järv samt rovfågel. Ett måste för alla naturfotografer med intresse för rovdjur. Gömslena kan vara något primitiva men annars bra höjd på utkiken och genomtänkta placeringar. Här kan man använda kula eller gimbal. På dagarna är man i stugorna hos Lassi. Här kan man sova en stund, fixa med sina bilder eller ta en promenad i omgivningen. Jag har varit här regelbundet under en 10-årsperiod. Alltid lika spännande. Händer hela tiden nya saker. En fördel att återvända till samma plats är att man får följa med utvecklingen bland djuren, de som är kvar och tillkommande. Lassi har flyttat sina gömselplatser några gånger vilket gör att du får nya vyer.

Jag har vid alla tillfällen rest med Focus on Wildlife och Thomas Atterdal.

Tillbaka till innehåll

Jag har suttit i tjädergömsle hos Daniel. Mycket bra placering. Gott om fina möjligheter att vara med i tjädrarnas spel. Hade ett eget tält med fyra gluggar. Riktigt bra.

Jag har även suttit i ett flytgömsle för svarttärnor på vår försommar. Ett magiskt gömsle ute i vattnet. Får åka kanot ut till gömslet. Sover över på natten. En koloni svarttärnor och miljarder med trollsländor i en grund sjö, Fläcksjön. Magiskt nära naturen.

Ornitologerna i Gysinge. Havsörn, kungsörn, duvhök mm

Ett mycket bra gömsle med en fantastisk miljö. Kan vara uppåt 20 örnar samtidigt. Mest havsörn men en och annan kungsörn kan dyka upp. Inte ovanligt med duvhök på morgonen och kvällen. Enda nackdelen är att fästbrädan för gimbalen är lite klen vilket gör att det gungar lite om man är flera. Finns värme. Har varit här många gånger som mest hade jag haft ett 40-tal örnar nere på marken och uppe i träden, mest havsörn.

Magnus Nyman, Ronneby, Blekinge. Kungsörn, havsörn, ormvråk, duvhök mm

Här finns fina möjligheter att fota framförallt ormvråk, men chans även till andra rovfåglar. Bra gömsle med värme för vintern. Bra höjd på utkik. Här kan man använda kula eller gimbal.

Tillbaka till innehåll

Små gömslen på Görans tomt. Helt fantastiskt miljö med ån som går under huset, en gammal kvarn. Fantastiska möjligheter att fota kungsfiskare och forsärla. Fint gömsle för ormvråk. Kommer riktigt nära. Gott om rovfågel.

Norrigården Vildmark Norr om Ljusdal. Björn och järv

Modernt gömsle med alla bekvämligheter. Utkiken sitter lite för lågt för att det ska vara riktigt bekvämt. Annars bra miljö. När jag besökte gömslet för några år sedan hade jag inte så mycket tur. Fick bara en flyktig bild på en björn.

Leif Arne Åkset, Södra Norge, Sparvhök

Gömslet var toppen, gott om plats, och fönstren på bra höjd liksom gluggarna. Så förutsättningarna var de allra bästa. Vi visste också från andras resor hit att det skulle vara ett bra ställe.
Men denna gång ville inte sparvhöken visa sig mer är ca 15 sekunder. Som tur var hade jag läge så att jag kunde trycka av några bilder på sparvhöken. Annars var det bofinkar, rödhakar och nötskrikor som dominerade.

Tillbaka till innehåll

Wild Nordic, Sara Wennerqvist, Järbo, Sandviken, Kungsörn, havsörn, duvhök, björn mm

Ett mycket bra gömsle för kungsörn på vintern och björn på sommaren. Mycket bekvämt och ombonat. Finns allt. Värme på vintern. Ett supergömsle. Finns möjlighet till övernattning vilket är mycket bra. Riktiga sängar.

Sedan jag var där har gömslet utvecklats med gimbals, swing tripods och bönpåsar. Dessutom har man byggt ett större och bekvämare gömsle på en annan plats med fotogluggar på olika höjd, höj- och sänkbara stolar. Så ett gömsle jag starkt kan rekommendera.

Ole Martin Dahle, Flatanger, Norge. Havsörn, Kungsörn

Havsörnar från båt. Och kungsörn från gömsle. Världsklass helt enkelt. Bland det bästa jag varit med om. Man hinner med många havsörnsdyk på en dag. Riktigt, riktigt bra. Kungsörnsgömslet också det i världsklass. Bra åtling med räv. Snygg miljö med fjällsida långt borta. Har varit här ett antal gånger i november och en gång i början av september. Man bor i ett hus med alla bekvämligheter, finns möjlighet att fixa sin frukost, matsäck och middag på kvällarna. Finns även en restaurang i byn.

Världsklass. Magiskt. Jag tror ett av världens häftigaste ställe för fågelintresserade. Går att få riktigt bra bilder. Allt genomtänkt i minsta detalj. Finns över tio olika gömslen. Gömslets utformning, läge, höjden på utkik, bakgrunder, fästen för gimbal, ja allt har Bence tänkt på. Super helt enkelt. Har varit här ett antal gånger på lite olika tider.

Pantanal SouthWild Pantanal Lodge. Ozelot

Här hade en far och son matat in några ozeloter under många år. Man satt i mörkret med ledlampor riktade mot ett antal träd. Man smetade ut mat på grenarna, så kom ozeloterna från ingenstans ur mörkret och slickade i sig vad som bjöds. Går att använda blixt, men jag tyckte det var bättre utan. Ta med stativ. Magiskt.

Costa Rica, Laguna Lagarto Lodge. Kungsgam, korpgam, kalkongam, tofskarakara mm

Det här gömslet speciellt för kungsgam var designat av Bence Mate. Mycket bra med glas som man fotade genom. Fungerade väldigt bra. Eget stativ. Världsklass.

Fotografera från bil

Att fotografera från sin bil kan också vara ett bra gömsle. Jag har vid många tillfällen smugit fram med bilen som många gånger inte skrämmer djuren lika mycket som när man går helt öppet. Det finns en del hjälpmedel. Exempelvis har Manfrotto ett stativfäste som man kan sätta på sidorutan. Fungerar bäst om rutan är någorlunda rak i överkanten. Ett bra sätt är att lägga en riskudde på dörrkanten som stöd eller bara som på bilden lägga upp ena armen.

Fotografera från båt

Med en elmotor på båten glider du fram helt ljudlöst på vattnet. Du kommer ganska nära utan att skrämma fåglarna. Jag har gjort många utflykter med min egna båt men även fotat från båt på andra ställen.

Fotografera från eget tältgömsle

Att ha ett eget tältgömsle är ett utmärkt sätt att få ett tillfälligt gömsle. Det finns en rad olika varianter på marknaden. Jag har en variant som man bara kastar över sig, man kan sitta på marken eller i en enklare stol. Jag har även ett tält som man lätt fäller upp. I det här gömslet kan man sitta två personer. Det finns luckor på alla håll.

4 thoughts on “Att sitta i gömsle (Uppdaterad)

1. bra tips på gömslen, tyvärr tycker jag att gömslet i Gysinge inte är så roligt längre .De orkar inte byta sittpinnar samma som alla år tyvärr… ett stort minus