↫ Tillbaka till bloggen

Skagenresa

Vi bilade ner mot Göteborg. Färjan skulle gå till Fredrikshavn vid 23.30-tiden. Så vi hade gott om tid. Vi har just varit i Säterdalen och där visat en del bilder i en utställning för naturfotografer. Jag visade också ett bildspel som handlade om min resa till Pantanal i Brasilien.

Väl framme i Göteborg blev det lite mat, en räklåda naturligtvis.

Sedan var det att knalla ner till färjan och parkera sig i kön. Normalt sätt får man ta de fåtöljer som står till buds, men vi hade lite tur och fick plats i de bekväma fåtöljerna på båten. Skönt.

Vi var framme i Fredrikshavn runt 03 på natten. Så vi drog oss upp till Skagen som var vårt mål för resan. Vi åkte direkt ut till Grenen och fick vara med om en fantastisk soluppgång. Vi var i stort sätt ensamma, en mamma med dotter dök också upp.

Ett avtryck av Homo Sapiens syns i sanden.

Ute på redden ligger stora fraktbåtar och väntar på en last. De kan ligga i flera dagar eller veckor på att få en last.

Väl tillbaka i Skagen gällde det att hitta ett Café som var öppet så här tidigt. Vi hittade ett till slut och fick lite morgonmad.

På kvällen tog vi cyklarna till gamla Skagen på västra sidan för att se solnedgången. Fantastiska himlar över havet, Skagerack. Vi badade både i Skagerack och Kattegatt och på hemresan i Östersjön.

En liten rolig info fick vi av guiden på Drachmanns hus. Skagen är Sveriges största fiskehamn, här huserar fler fiskebåtar än i hela Sverige, tydligen.

Fiskeflottans fartyg blir bara större och större. Rent groteskt stora. Dessa fartyg har nog kapacitet att dammsuga haven på fisk. Vi såg bottentrålarna, oerhört stora. Det kan inte finnas mycket kvar på botten efter dem.

Vi gjorde flera besök ute på Grenen. På dagarna var det betydligt fler människor i rörelse, alla skulle ut på grenen och ta en selfi, även vi. Alla går sträckan på östra stranden ut till grenen och tillbaka, en del åker sandormen, en traktor som drar ut folk fram och tillbaka.

Häftiga konstruktioner för att hålla sanddynorna på plats.

Vi träffade en liten Kut på stranden. Han såg inte helt frisk ut. Lite blod i mungipan, han hade nog råkat ut för något.

En mer eller mindre tam räv sprang omkring på stranden. Fanns nog många godsaker efter alla som vandrat förbi.

Men fortsätter man förbi grenen och följer stranden på Skageracksidan blir man efter några 100 meter helt ensam. Det verkar som ingen orkar gå längre sträckor. Men Eva och jag knallar på på denna underbara strand.

Här är det bara fantasin som sätter gränser.

En stor spindel, eller…en fågel…

Dagen efter tog vi cyklarna och åkte till Europas enda öken Råbjerg Mile,ca 20 km enkel resa. Råbjerg Mile är en 41 meter hög vandrande sanddyn, belägen vid Bunkern Klitplantage mellan Skagen och Fredrikshavn. Sanddynen, som är den största i i sitt slag i Danmark, vandrar årligen omkring 15-10 meter. Den täcker ett område på cirka 2 kvadratkilometer.

Sandynen innehåller cirka 3,5 miljoner kubikmeter sand, och den är Europas största vandrande sandyn/sandöken. Den tillåts vandra fritt, till skillnad från andra jylländska dyner. Sedan 1900 har den flyttat sig 1 500 meter, vilket innebär att den om 100-200 år kommer att täcka huvudvägen till Skagen.

Det här var ju väldigt spännande, vi undrade hur soluppgången skulle vara här på öknen. Så morgonen därpå körde vi, denna gång med bil, till öknen igen fast vid 3-tiden på morgonen. Vi hade våra vanliga kläder, men här var det lite kallare mot vad vi var van vid, ca 10 grader. Men fantastiskt.

Ett annat ställe jag ville besöka var ett örnreservat som ligger på norra Jylland. Jag var lite kluven till verksamheten, och är väl det fortsättningsvis. Men det var ett unikt tillfälle att få fota flygande örn, och även fina porträtt.

Kungsörn

Havsörn

Japansk jättehavsörn

Afrikansk svartörn

Lammgam

Kungsörn

Några restauranger jag vill nämna där vi både åt god mat och fick en fantastisk service. Ditt Smörrebröd Skagen. Jag tror Skagens bästa smörrebröd. Fin service av Mika Dalsdotter. Den andra fullträffen var Skagen Fiskrestaurant nere vid hamnen, där unga Mie gjorde ett fantastiskt jobb för gästerna. På andra ställen kan man se kypare tittar i golvet när man försöker få kontakt. Men Mie hade hela tiden stenkoll på oss gäster. Sånt är roligt.

Nu börjar vi närma oss hemresa, vi tar oss ner till Grenå, hinner bada vid stranden söder om färjeläget. Skönt!

På båten igen vid 23.30-tiden för att vara i Varberg framåt 4.

På hemresan tar vi en vid sväng ner till Österlen, närmare bestämt till Allevads Bed & Breakfast. Värdarna Göran och Christiana Gustafsson är bortresta till Frankrike, men nyckeln är framlagd. Här har vi bott många gånger. Ett paradis på jorden. Göran som själv är naturfotograf har ett flertal gömslen på tomten. Stället är en gammal kvarn så vattnet rinner runt och under huset.

Här lite bilder på Kungsfiskare

I Fyleån som rinner förbi trivs Kungsfiskare och Forsärlor och mycket annat. Ormvråk och Glador häckar i Görans lilla skogsområde. Både havsörn och Börringevråk passerar över oss.

Dags att åka hem på riktigt. Då får vi kontakt med Johan Pontén, också han naturfotograf och bjuder in oss till sillunch på hans sommarställe i Älmhult. Ett fantastiskt litet ställe beläget på en udde ut i sjön Möckeln. Vi får en fantastisk lunch och lite prat med Johans föräldrar som berättar med stor entusiasm om ställets historia.

Nu återstår bara en transportsträcka hem till Täby, med många fina stunder och minnen i bagaget.