↫ Tillbaka till bloggen

Några månader med Nikon Z9


Ni som inte är så roade av teknik får ursäkta att jag nördar lite i detta inlägg. Men jag lovar att det kommer många inlägg med bilder och skildringar av naturens magiska stunder framöver.

Nu har jag haft min Nikon Z9 i några månader och vi börjar så smått bli riktigt goa vänner.

Att DSLR och spegellöst fungerar lite olika vet de flesta. Men det kan vara en lite jobbig erfarenhet i början när man går från spegel till spegellöst.
Framförallt focussytemen som fungerar lite olika. Jag har tidigare en Nikon D5 som jag mer eller mindre vuxit ihop med, nu har den legat stilla ett tag för att jag måste använda den spegellösa så mycket som möjligt för att lära mig den.

Det finns några skillnader när det gäller focus. Z9 har lite svårare att hitta focus om jag är ur focus bakom mitt objekt, då måste jag i vissa lägen röra på manuella ringen så att den kan fokusera framifrån. Detta har man nu löst i senaste uppgraderingen.
När det gäller flygande fågel är Z9 helt out standing. Focus klistrar sig fast på fågeln, eller fågelns öga om den syns. Jag har massor av exempel där den håller focus i både snabba och svåra situationer.

Nedanstående bilder på storlommen som kommer flygande mot mig in från vänster är en sekvens av 75 bilder. Av dessa 75 bildrutor är 69 i fokus. 6 rutor alldeles i början är ur fokus. Tycker jag är en helt ok serie. Du har 69 bilder att välja av när du sätter dig hemma i stugvärmen och analyseras dagens skörd. Bilderna är tagna med 1/1000 sek bländare 5,6 och iso 1250. Något bildbehandlade och brusreducerade. Jag skulle kunna haft en snabbare tid kanske 1/2000 sek eller mindre, men om jag har för snabb tid tycker jag bilden blir lite overklig, fryst liksom. Föredrar någon oskärpa i vingpartiet.

En flygande storlom, här går det fort så här måste autofokussystemet hänga med. Bilden obeskuren. Nikon Z9 med 500 mm PF

En detalj av föregående bild.

 

Här kommen lommen rakt mot mig från sidan. Nu går det fort. Bilden beskuren.

Här tror jag att jag har lommen närmast mig. Bilden obeskuren. Här gäller det att följa med med kameran.

En kamera som har 45 megapixel är inte lika bra på höga ISO som min D5 med 21mp. Den å andra sidan är en riktig nattkamera. Men med bra brusreduceringsprogram är bruset ett mindre problem idag.

När det gäller Auto-ISO eller inte använder jag både auto och manuellt. Med Autoiso har du inte riktigt samma kontroll, men å andra sidan får du bättre bilder om du i stridens hetta glömmer bort ISO. Nu är det ju mycket lättare, nu när du ser vad som händer i sökaren jämfört med en DSLR var du tvungen att kolla hur bilden blev i displayen.

Jag har hittills främst använt mitt 500mm PF objektiv som fungerar alldeles utmärkt, snabb och bra stabilisering. Stabiliseringen ligger även i huset på Z9.
Jag hade lite problem med focus ett tag, men det visade sig att skruvarna i fästet på objektivet hade lossat lite så när de skruvades i fungerar det perfekt (Tack Leffe). Något att tänka på om man bär kamera med objektiv i axelrem som fästs på objektivet. Det blir lite påfrestning på fästet, så kolla ibland.

Jag väntar på mitt Nikon z 100-400 som jag tror kommer att passa mig. När jag är ute och fotar antingen det är vid en lomsjö eller vid några lunnefåglar har jag alltid saknat att kunna zooma ut lite gran. Så det ska bli riktigt kul när det kommer.
Fick just reda på att mitt objektiv levererats till butiken. Ska bli mycket spännande att få testa. (Se längre ner).

På Z9 finns många knappar du själv kan programmera. Framförallt focus när du plåtar fåglar. Jag har oftast Wide med djurmotiv som standard, sedan har jag 3D på sekundärväljaren och sedan enpunkts på objektivet. 3D knappen har jag så jag behöver bara trycka till så behåller den 3D tills jag trycker igen. Enpunktsfokus på objektivet fungerar så att den fokuserar när jag trycker in knappen. På 100-400 objektivet har jag två knappar så här har jag lagt enpunkts-fokus på den ena och 3D-fokus på den andra.

På F1 har jag lagt ett lagrat värde med 1/2500 f4.5 +0,7 autoiso för att snabbt kunna växla om något händer. Den behåller värdet tills jag trycker igen. På F2 har jag virtuell horisont, bekvämt att kunna slå på oavsett display, och på F3 har jag 200% förstoring av sökaren. Har jag kameran på stativ blir det nästan som att ha en tub i kameran.

På rec knappen har jag lagt AE-L som är aktiv tills jag trycker igen Bra att snabbt kunna låsa exponeringen. Rec-knappen programmeras vid stillbild annars rec vid filmning.
På Qual-knappen har jag lagt bildområde. Sedan har jag att Avtryckaren även är rec när jag filmar. Då fungerar fjärren även som avtryckare vid filmning.
På röstknappen har jag lagt mätning. Den används annars bara i betraktningsläge när du vill tala in ett memo.

Jah har även låst focuspunkten till mitten. Låses upp med låsknappen och bakre hjulet.

Mina menyval som jag ändrat:
a1 Prioritera fokus + slutare
a2 Prioritera slutare
a5 Fokuspunkt
a6 OFF
a7 OFF Endast AF-ON
a8 Smaksak
a9 Kontinuerlig AF
a10 ON
a11 ON ON ON
a13 ON PEAK2 R
a14 HIGH
c3 Smaksak
a1 20 10
d4 1s 1s
d17 Type B
a18 Smaksak
a19 Smaksak
a20 ON
f1 Smaksak
f2 Smaksak
f4 OFF OFF ON
g1 Smaksak
g2 Smaksak
g6 +2
g7 3
g16 Smaksak

På a9 Har jag begränsat till enbart AF-C. Går att överstyra i i-menyn om jag behöver något annat. Nikon har ju haft så att om man rör fokusringen ställer den om till manuell fokus sedan trycker man till på fokusknappen så är du tillbaka till autofokus. Detta använder jag hela tiden, har man dessutom fokus peaking är det suveränt. Hade det även på D5 men bara på liveview skärmen. Nu ser du det i sökaren.

Exempel på fokus peaking. (Bilden från Adobes sida ”Hjälp och stöd” om fokus peaking)

Det här med vad jag lägger på knapparna kommer säkert att ändras när jag får mer erfarenhet av kameran.

Även om jag har programmerat knapparna så använder jag i-menyn relativt ofta.

En verklig fördel med spegellöst är att jag direkt kan ändra från stillbild till film utan att ta ögat från sökaren. Också att kunna se resultatet i sökaren är suveränt.

Jag använder för det mesta manuell focus vid filmning med focus peaking aktiverad. Använder även AF-F och då gärna i kombination wide-s. Funkar i de flesta sammanhang. Att få en bra fokus när man filmar är bara en övningssak.

Den tar ju lite mer batteri än D5. Så man får ha ett extra med om man ska vara ute en hel dag.

Saknar en DK-19 till sökaren. Men det kommer nog snart. Hörde om en snubbe i US som säljer en ögonmussla till Z9, han har skrivit ut den på en 3D skrivare. Häftigt.

Kameran kan ta 20 raw-bilder per sekund mot 12 på D5. Och det är en fruktansvärd massa bilder får man erfara vid efterbearbetningen. Du kan köra även köra på halvfart. Jpeg kan du även köra antingen 120 b/s eller 30 b/s. Bilderna blir som störst 11 mp.

En rolig sak som kom i firmware 2.0 är PROCAPTURE. Det är en funktion som Olympus haft länge som jag varit lite sugen på. Nackdelen är att den bara skapar jpeg 11mp i detta läge. Men med dagens verktyg som GigaPixel är det oftast inga problem.

Det fungerar så att du ställer in hur lång tid du vill buffra före och efter bilden tas. Upp till en sekund kan du ställa in och beroende på om du ställt in 30 b/s eller 120 b/s så buffrar kameran de antal bilder du valt. Vid 30 b/s får du full upplösning jpeg och vid 120 b/s lite mindre upplösning.
Du håller ner avtryckaren till hälften, då börjar kameran ta bilder och lagrar i en buffert som har en given storlek, så det senaste sparas i bufferten gammalt puttas ut. När du sedan trycker ner avtryckaren och tar bilder så har kameran lagrat ner 125+1+125 bilder på kortet. Du ställer in hur många bilder du vill lagra före och efter bilden. Det betyder att du i vissa situationer får med just när fågeln lämnar kvisten och flyger iväg.

 

Här har jag fångat koltrasten precis när den lämnade fågelbadet med pro capture.

En annan funktion som också finns D5 är Intervallfotografering. Jag använde det en gång när jag satt i gömsle nere i Skåne för att fota glador. Vi skulle åka och äta så normalt sätt var det bara att stänga av kameran och ge sig iväg. Jag ställde istället in kameran på intervallkörning med 1 bild var 15s och sammanlagt 1000 bilder.
När jag kom tillbaka hade jag ca 500 bilder med glador. T.änk på att ha en bländare som gör att du får ett stort skärpedjup, då har du större chans att fåglarna kommer i fokus.

En av ca 500 bilder på glador fotade av D5 själv med intervallfotografering från ett gömsle.

Du kan med kameran skapa en Timelaps-film vilket kan vara kul i vissa lägen. Du ställer kameran på att du vill ta en bild var 5e sekund i 30 minuter. Om du gör en film med exv 30 bilder per sekund får du en filmsekvens på 12 sekunder. Allt sker i kameran, resultatet blir filmen inte de enskilda bilderna, vilket är bra.

Nu kanske det finns roligare motiv än ett gråväder, men i alla fall.

Fotografering med Fokusförskjutning eller Focus Stacking är mycket användbart om du exempelvis fotar saker eller insekter och du vill ha fokus på hela objektet. Fungerar bra även på landskap. Stativ nödvändigt. Du ställer in hur många bilder du vill ta exv 10 st, sedan hur lång förskjutningen skall vara mellan varje bild (ett värde 1-10). Sedan kan du ställa in om du vill ha en tidsintervall till nästa bild och slutligen kan du sätta på exponeringslås så att inte exponeringen ändras mellan bilderna. Du talar om vilket minneskort du vil lagra bilderna. Efterbearbetning i Lightroom/Photoshop eller ett specialprogram för focus stakking.

Multiexponeringen skiljer sig mot D5 på det sättet att du i kameran ser den föregående bilden. Du kan ställa in mellan 2-10 multiexponeringar. Nu skapar kameran en multiexponerad bild genom att slå ihop de bilder du tagit. Du kan välja om du även vill spara de enskilda bilderna.

Här har jag tagit en bild rakt mot horisonten vid Haväng i Skåne. Nästa bild på vegetationen vid strandkanten.

Jag kör alltid raw. Gör jpeg när jag behöver antingen i kameran eller i bildbehandlingen.

Jag har RAW filen inställd på Hög effektivitet* då blir filerna ca 35 mb mot nästan 60mb med Hög effektivitet. Jag har inte sett någon skillnad på filerna, men det finns säkert i extrema situationer.

Vitbalansen har jag alltid inställd på AUTO1. Ställer vitpunkten i Lightroom.

Du kan ha ett Röstmemo till bilden som lagras tillsammans med bilden. Som du kan lyssna på i kameran. När du för över bilden till Lightroom kommer wav-filen med som en sidovagnsfil med samma namn som bilden men med filprefixet wav. Du kan lyssna på ditt meddelande i Lightroom. Det är en dåligt dokumenterad funktion som har funnits i Lightroom säkert från första början. Du går till biblioteket och ställer dig vid panelen Metadata. Sedan väljer du Placering (eller Location om du kör engelsk). Då ser du Ljudfilen och kan trycka på pilen till höger och vipps hör du ditt röstmemo.

Du har även en inbyggd GPS i kameran (kallas Platsdata) När du slår på den och du når en satellit så registreras platsdata i bildens metadata. Du kan gå över till fliken Karta i Lightroom och du får en nästan skrämmande exakt position var bilden är tagen. Du får också hur många meter du du befinner dig över havets yta. Du kan även ställa in kameran så att den hämtar tiden till kamerans klocka från satelliten. På bilden är det ett av mina barnbarn Linda som är i stallet och rider. Och Lightroom visar exakt position var jag stod och tog bilden.

Exakt här stod jag när jag tog bilden på Linda.

Jag har inte filmat speciellt mycket med Z9. Jag gör några klipp när jag är ute och fotar för min blogg. När jag filmar använder jag min Z6. Lite mindre och smidigare och så passar den min gimbal Ronin SC bättre. Gimbalen fungerar alldeles utmärkt med Z6. Sedan har jag en lös mikrofon monterad på gimbalen. Jag har börjat prova att ha min iphone som monitor, fördelen är att det sker trådlöst mellan iphone och kameran med hjälp av Nikons app SnapBridge, vi får se hur det fungerar i längden. Ibland slår jag bara på kameran på mobilen, det är ungefär samma utsnitt som på mitt 40 mm objektiv på kameran. Så vill jag bara ha för att se bättre vad jag filmar så funkar det också.

 

Här har jag min Z6 monterad på en Ronin SC och en mik från Röde. Här har jag även min iphone monterad på kameran.

En liten film på mitt barnbarn Linda som rider min sons häst Polly. Filmad med Z6 och Ronin SC.

Här ett litet klipp med strömstaren i Älgafallet. Med Z9 är det oerhört enkelt att växla mellan stillbild och film. Du behöver inte ta ögat från sökaren. Sen är du tillbaka i stillbildsläge lika snabbt. Här filmar jag på fri hand, vilket är svårt. Hade blivit ett bättre resultat med stativ eller gimbal.

Ingen tvekan om att Nikon Z9 är en komplett multimediamaskin som går att ha mycket roligt med.

Har precis fått en uppgradering till version 2.10 vilken ska ge ändå bättre precision i autofokus. Spännande.

Det visar sig ju mer jag fotar att ingenjörerna på Nikon har gjort ett jättejobb med focus i ver 2.10. Nu sitter även små detaljer som ett smäck. Både bakifrån och framifrån. Men som med allt här i livet, man måste lära sig de verktyg man jobbar med både dess fördelar och begränsningar. Ju mer man lär sig och ju mer erfarenheter du skaffar dig, ju bättre blir kameran. Tänk på, att det är du bakom kameran, som är det helt avgörande för hur bilden blir.

Nikon Z9 är för mig den optimala kameran. Den levererar som man säger. Den har stora förutsättningar att bli lika sammanvuxen med mig som min D5. Jag kommer att behålla min D5. Finns ingen bättre kamera i dåliga ljusförhållanden.

Nikon Z9 med Nikon Nikkor Z 100-400mm f/4,5-5,6 VR S

Nikons z 100-400 är ett objektiv som jag väntat länge på. Den ersätter min gamla 200-500 mm som var skarpt men tungt och långsamt.
100-400 är riktigt snabb och brännvidden är precis vad jag var ute efter. Avståndet på ringen mellan 100 och 400 är extremt kort så det är väldigt lättarbetat.
Med den inbyggda vibrationsreducering känns den väldigt stabil, Nikon lovar 5,5 steg, men jag tycker alltid det är svårt att verifiera det. Antingen känns den bra eller mindre bra. På detta objektivt känns det mycket bra. En bra sak är det korta fokuseringsavståndet på 75 cm, mycket användbart. Och att det bara väger 1350 gr är ju ingen nackdel.

Till objektivet har jag en 1,4 ggr konverter vilket ger 140-560 mm.
Jag har testat det lite, med och utan konverter, och har svårt att se någon skillnad.

Här några bilder som visar först utan konverter sedan med 1.4x converter. Jag har beskurit bilderna så att de har fått ungefär samma utsnitt.

Detta är ingen vetenskaplig test, men det gjorde mig väldigt nöjd med objektivet.

100 mm utan och 140 mm med 1,4x konverter. Här blir bländare 4.5 på båda.

200 mm utan och 280 mm med 1,4x konverter. Här blir bländare 5 utan och 7.1 med converter.

300 mm utan och 420 mm med 1,4x konverter. Här blir bländare 5.3 utan och 7.6 med converter.

400 mm utan och 560 mm med 1,4x konverter. Här blir bländare 5.6 utan och 8.0 med converter.

Här visar jag att fokuseringen ligger perfekt på alla brännvidder. Skärpan är satt på siffran 20.

100 mm och 200 mm

300 mm och 400 mm

Några exempelbilder med Z9 och Z 100-400mm f/4,5-5,6 VR S med 1.4x konverter

Närgränsen är 75 cm.

1/1600 sek. Något beskuren.

1/1600 sek. Mycket beskuren.

Och slutligen en bild som är tagen med Z9 och ett 500 mm f/5.6 med en 2.0x converter.

Så slutsatsen blir att denna kombination Z9 och 100-400 blir mitt arbetsredskap i fortsättningen. Kommer att ha med mig D5 och 500 PF till gömslen och kvällsfotografering.
Det som står på önskelistan är ett 70-200 f2.8.

9 thoughts on “Några månader med Nikon Z9

  1. Intressant läsning Arne. Har just varit i Lauvsnes hos Ole Martin och fotat men Nikon Z9 och 100-400 telet. Fungerar utmärkt. Ska bli spånnande att fortsätta läsa om Dina erfarenheter.
    Hälsningar

    1. Tack Per. Ska till Ole Martin i september, ska bli kul. Det blir tredje gången. Ha det gott!

  2. Hej Arne!
    Väldigt trevlig och informativ genomgång av dina erfarenheter med Nikons superkamera!
    Själv väntar jag fortfarande på min kamera som jag beställt nov.-21!
    En reflektion bara; du har programmerat en väldans massa funktionsknappar. Är det inte krångligt att komma ihåg vad du har lagt in för funktion på vilken knapp?
    Jag skulle kunna tänka mig att jag har en grundinställning (AF-C, ögon-tracking, -1EV, 1/2000 s, manuell ISO) och sedan lägger in ett eller två alternativ på två ytterligare funktionsknappar.
    Mitt drömobjektet är nog Nikkor S 800/6,3 eller möjligen S 400/4,5. (400/2,8 S är för dyr).
    Även S 600/4 när den kommer blir dyr…
    Hälsningar
    Anders

    1. Hej Anders! Tack för din kommentar. Jo det kan ju bli lite mycket knappar. Men jag använder mest Fn1 för att snabbt komma till en standardinställning. Sedan har jag oftast wide fokusinställning och ändrar till enpunkts och 3D på objektivet. En bra grej är att kunna låsa exponeringen. Jag är ofta ute och skådar med kameran, då kan jag rikta kameran mot ett mörkare ställe och låsa exponeringen. Då ser jag bättre. Jag har lagt den på rec så att jag snabbt kan låsa och låsa upp. Men annars är det väl en vanesak, som att spela piano med alla fingrarna. Ha det gott!

  3. Hej Arne,
    Intressant läsning. Jag undrar vad du använder för bildbehandlingsprogram? Jag kör Lightroom och upplever att bilderna efter några sekunder i importen blir mörkare. Jag har en förinställning för Z9 i inställningarna för importen och några små andra förinställningar, men inga som skulle påverka så att bilderna blir för mörka. Har du någon idé om detta? Är det Adobe som inte hänger med eller något annat? Jag har hört flera andra med samma problem.
    Hälsningar
    Gert

    1. Hej Gert!
      Tack. Jag använder Lightroom. Har du kollat med vilken profil du läser in filerna. Som standard används Adobes egen färgprofil. När du importerar Raw-bilder i Lightroom, är de första miniatyrbilderna som du ser bildernas inbäddade miniatyrer. Kameran genererar dessa miniatyrbilder automatiskt utifrån kamerainställningarna, inte utifrån Lightrooms standardinställningar för kamerakalibrering. Så du måste välja vilken kameramatchningsprofil du vill använda. Den försöker likna kameratillverkarens färgutseende. Men sen om den lyckas är en annan fråga.
      Hälsningar
      Arne

    2. Hej Gert!
      Profilval är så klart viktigt att man har koll på men vad jag undrar är varför du inte använder Nikons eget bildbehandlingsprogram eftersom det är det enda som kalibrerat utifrån Nikons sensorer.
      Jag tycker nog att Niklas eget program behandlar filerna synligt bättre än vad Photoshop/Lightroom gör.

      1. Hej Anders! Har aldrig använt Nikons eget program. Tycker du att det funkar bra, jämfört med Lightroom. Fördelen med Lightroom är väl att det innehåller så mycket mer. Upplever du att bilderna från Z9 blir bättre?
        Ha det gott!
        Arne

        1. Jag far inte testat med bilder från just Z9 men generellt tycker jag bilderna behandlas varsammare i NX Studio än i Lightroom.
          Att sen Lr är förträffligt när det gäller lagring och märkning av bilder och mappar är tveklöst så.
          Jag prioriterar dock bildkvaliteten framför hur jag lagrar mina bilder.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sjutton − 2 =