Att fota fåglar har varit ett intresse som har vuxit under de senaste åren. Allt från exotiska fåglar i främmande länder till fåglarna vid vårt fågelbord i Täby och på landet.
Jag har min hemmalokal vid Angarnssjöängen, dit åker jag så ofta jag kan. Kan sitta flera timmar och studera fåglarnas beteende. Allt från gäss till minsta gulärla. Gässen som verkar ha starka band mellan sig. Familjevis håller hanarna uppsikt och honan kan lugnt gå omkring och småäta tillsammans med ungarna. Han är säkert beredd till vad som helst för att förvara de sina.
Svaveltucan fotat i Costa Rica. För mig är bakgrunden mycket viktig. Genom att flytta sig lite i sidled kan bakgrunden ändras till det bättre.
Bakgrundoskärpan kan skilja sig mycket mellan objektiven. Vad som är snyggt är en ren personlig sak.
Natthäger fotat från ett gömsle i Ungern. Här ligger en liten belysning bakom fågeln. Bilden tagen sent på kvällen. Här kan man laborera med tider och bländare. Natthägern är helt stilla, som en staty.
Rovfåglar är extra spännande. Både att se dem sväva högt uppe i skyn och framför mig vid en åtel. Dessa fantastiska och stolta fåglar som är så utsatta och som högst upp i värdekedjan är de särskilt sårbara. Havsörn, kungsörn, ormvråk, glada, fiskgjuse, duvhök sparvhök, tornfalk är bara några som jag fotat genom åren.
Här är en serie på två stridande ormvråkar. Här gäller det att vara med och köra seriebildstagning. Kameran måste vara förberedd så att sekvensen kan tas utan avbrott. En relativt snabb exponeringstid fordras för att bilderna skall bli skarpa.
Porträtt på en havsörn. Här hade jag gott om tid, hade örnen nästan en timme framför gömslet. Ibland har man tur.
I november ska jag till Flatanger i Norge för att fota havsörn och kungsörn. Havsörn från båt och kungsörn från gömsle. Ska bli oerhört spännande. Och i februari ska jag upp till ett kungsörnsgömsle i Skellefteå-trakten. Hoppas på fina vinterbilder. Denna vecka är jag nere i Fyledalen, ska försöka fota lite glador, de är så oerhört vackra.
Här är två bilder som jag tagit denna vecka i Fyledalen i Skåne. Här gäller det att vara vaken. När en andra vråk anländer till matstället blir det för det mesta lite gruff. Efter ett tag står de sida vid sida och äter. Kort exponeringstid och kanske bländare 11.
Tekniskt sätt handlar fågelfotografering ofta att medvetet hantera exponeringstider, beroende på hur man vill att bilden ska bli i slutändan. Väldigt kort exponeringstid fryser bilden och det kan innebära att även bakgrunden blir skarp, även fast man panorerar. Då kan en stor bländaröppning hjälpa till att få bakgrunden oskarp och på det sättet låta fågeln framträda i bilden. De fordrar många gånger ett högt iso-tal. Kolla med din kamera hur högt du kan gå med iso. Ta med i beräkningen att du kan brusreducera i efterbearbetningen.
Nikon D5 500/5,6
1/2000 sek f/5,6 iso 2000
Nikon D5 70-200/2.8
1/500 sek f/5,6 iso 1250
Nikon D850 70-200/2.8
1/1000 sek f/8 iso 800
Nikon D850 70-200/2.8
1/1250 sek f/3,5 iso 400
Prova även med att ha längre slutartider och panorera, dvs följ med med kameran i fågelns rörelse. I denna situation brukar jag använda seriebildstagning, tar många bilder per sekund. Tänk på att inte avsluta din rörelse för tidigt utan följ med en bit efter det att du slutat ta bilder. Jag brukar för det mesta använda seriebildstagning vid fågelfotografering, även när fågeln sitter relativt stilla. Risken är annars att du får en bild där fågeln blinkar exempelvis.
För att få en skarp bild finns det en tumregel att inte har längre exponeringstid än man har brännvidd på objektivet. Ett 500 mm objektiv minst 1/500 sekund alltså. Detta är en tumregel som man kan ha i bakhuvudet, sen kan man vilja ha både långsammare och snabbare tider beroende på situation. Objektivets bildstabilisering kan hjälpa till väldigt mycket. Det ska sägas att det kan skilja väldigt mycket på bildstabilisering på olika objektiv. Jag har idag ett 500 mm objektiv med oerhört bra bildstabilisering. Jag har testat en del objektiv som säger att det är bildstabilisering men ingen synlig effekt kan upptäckas. Så kolla noga.
Oskärpa genom att objektivet inte är stilla är det allra vanligaste orsaken till en oskarp bild. Tänk dig själv, en millimeters skakning framme vid objektivet blir mycket om du ska ta en bild på låt oss säga 100-200 meter eller mer.
Med snabba exponeringstider och bra stabilisering kan du ta bilder på fri hand. En oerhörd fördel i vissa situationer.
Men använd stativ när du kan. Prova en sk gimbal, ett fantastiskt hjälpmedel vid fågelfotografering, och mycket annan fotografering också givetvis.
Vid jakt brukar man prata om pipvingel. Om du har ett motiv på 200 meter så blir 1 mm vid objektivet ca 28 cm vid motivet. Dubblar du avståndet ökar vinglet till över en halvmeter. Så försök att vara så stabil som det överhuvudtaget går. Ta stöd mot träd, lägg dig på marken eller ta stöd av en kompis och hellre ett enbensstativ än inget alls.
En annan egenskap som är bra när det gäller fågelfotografering är tålamod. När du sitter i gömsle eller gömd bakom en gran, räkna med att du är iakttagen av många både fåglar och djur. Är det exempelvis rovfåglar du ska fota, så strunta i skator och kråkor. Rovfåglarna sitter och kollar vad som händer, det kan vara flera hundra meter bort och sitta i timmar.
Rör du objektivet genom att börja fota skator, då är det oftast kört. Då får du nöja dig med skatbilder, inget fel i det, men det kanske inte var vad du ville ha just då. Utan sitt still i båten och vänta ut örnarna. När de väl etablerat sig vid en plats där det finns mat, är exv örnen mer fokuserad på det och bryr sig inte lika mycket om dina rörelser. Kameraljudet stör ofta inte så mycket är min erfarenhet. De kan titta upp och undra vad det är men bryr sig för det mesta inte om det inte kombineras med rörelse.
Så ut och fota fåglar. När det gäller fåglar i rörelse finns hur mycket som helst att öva på, trutar, skrattmåsar, duvor, småfåglar. Prova olika exponeringstider så ser du vad som händer. Lär dig begränsningarna i din utrustning så blir det roligare.
En del kommer till mig på mitt jobb och säger att de här objektivet är inte skarpt. Då brukar jag tänka för mig själv, i stort sätt alla objektiv är skarpa. När vi sedan tittar på bilderna och det visar sig att man har 1/60 sekund på ett 600 mm objektiv, då är det svårt att få skarpt. Dels har du ett ”pipvingel” och sedan en lång exponeringstid, då blir det garanterat oskarpt. Sedan är vissa billigare objektiv inte skarpa på ytterområdena, speciellt zoomobjektiv. Så ut och testa din utrustning. Och du, glöm inte miljön kring fåglarna, kan vara oerhört vackert.
Bra sammanfattning och fina tips från en duktig fotograf!
Utrolig godt skrevet! Du er en driftig og meget dyktig fotograf! Takk for at du deler gode tips med oss som ikke er så drevne! Fantastiske bilder av vakre fugler!
Drömmen att fota kungsörn! Var i Skellefteå /gömsle har du varit? Mvh
Hos Conny Lundström
https://www.connylundstrom.com/se/uthyrning/kungs%C3%B6rnsg%C3%B6mslet-6047855
Mvh Arne