↫ Tillbaka till bloggen

Flatanger – havsörnarnas paradis

Flatanger som ligger på norska västkusten i nivå med Umeå i Sverige är ett paradis för havsörnar och fågelfotografer. 25 häckande par och många ungfåglar ger säkert ett hundratal örnar. Inte ovanligt att se 5-6 stycken samtidigt i luften.

Ole Martin Dahle som driver örnspaning i Flatanger styr skickligt genom öar, kobbar och skär.

Det verkar som örnarna ser när båten kommer och flyger upp i luften. Ole Martin kastar ut en makrill samtidigt som han kastar ut lite mat till måsarna på andra sidan båten. På det viset håller han undan måsarna och vi kan lugnt fotografera havsörnarna som dyker mot fisken.

Det händer att flera örnar fajtas om fisken. Ungfåglarna som ännu inte blivit lika skickliga fiskare, följer efter föräldrarna och försöker nappa åt sig en fisk.

Omgivningen är oerhört vacker och det är fantastiskt att få åka runt i denna trakt, man känner sig oerhört privilegierad.

Vi är ute 4-5 timmar, och efter det är det skönt att komma hem till huset där vi bor. Här finns alla bekvämligheter som gör att man stortrivs. På kvällarna är det samvaro, lite TV och även bildvisningar. Så lagar vi maten tillsammans.

Uppe i bergen har Ole Martin gömsle för kungsörn. En fantastiskt stolt och vacker fågel som det är en gudagåva att få komma nära och fotografera. Här har Ole Martin byggt ett gömsle av världsklass med en makalös vacker omgivning och en bakgrund som är magisk.

Inte nog med det, han har också ett nybyggt gömsle för duvhök. Vacker omgivning så att det gör ont, han har tänkt på allt. Här ligger det vatten framför platsen där duvhöken landar vilken gör att man får möjlighet till speglingar. Ekorrarna springer omkring samtidigt som duvhöken är där. Ekorren verkar veta att duvhöken är ofarlig när den har munnen ful av mat. Här ser vi också talgoxar, bergfink, nötskrikor mm.

På hemvägen stannade vi och sov över i Östersund. På kvällen åt vi en härlig middag på Tre Rum https://www.restaurangtrerum.se/startsida/ en fantastisk restaurang med en underbar personal. Det betyder så mycket när man ser att personalen gillar sitt jobb. En restaurang jag starkt kan rekommendera.

Tack till Ole Martin för en fantastiskt vistelse och tack till Thomas Atterdal på Focus On Wild Life för en fantastiskt bra arrangerad resa.

Fakta:

Flatanger kommun är en kommun i Namdalen i Trøndelag fylke, Norge. Kommunen gränsar i norr och väst ut mot det beryktade havsområdet Folda och landskapet karaktäriseras av mindre fjordar. Totalt finns här 1 084 öar och skär.

Ett halo uppenbarade sig i Åre på resan upp till Flatanger.

Efter Åre var det riktigt vinterväder.

Först upp i ett kungsörnsgömsle. Kungsörnen visade sig nästa direkt när vi sitter och spanar ut i morgonens mörker.

Kungen försvarar sitt byte effektivt med sina stora vingar.

Nu tar vi oss ut på havet för att spana efter havsörn.

Vitfåglarna hänger med båten, ibland sätter de sig ner en stund på våra huvuden. Här sitter han gärna på kapten Ole Martins huvud.

Vi behövde inte vänta länge förrän flera havsörnan kretsade över oss.

Sällan missar de sitt mål.

På öarna runt omkring satt havsörnar. Flatanger är en av Europas havsörnstätaste område.

Här krokar de ihop i kampen om födan.

Vi fick många tillfällen till vackra bakgrunder.

Fokus och koncentration.

En ung havsörn som prövar lyckan. Kanske inte lika vassa som sina föräldrar.

Solen tittar fram och ger oss ett fantastiskt ljus.

Anders ser inte helt bekväm ut.

Kvällssolen ger en gyllene färg åt havet.

Jag och Anders provade duvhöksgömslet. Det ångrar vi inte.

Ekorren springer inte långt från duvhöken. Vet väl om att höken har munnen full redan.

Ett litet konstverk mitt i skogen.

Ett glatt gäng pustar ut efter en veckas hårt arbete. Här på Tre rum, en riktigt bra restaurang i Östersund. Från vänster: Anders Molin, Ulf  Lindquist, Jag Arne Berneklint, Stig-Ola Eklund, Lasse Johansson och vår eminente reseledare Thomas Atterdal.

Nu återstår bara några timmar i bilen.

2 thoughts on “Flatanger – havsörnarnas paradis

1. Mycket bra beskrivning av en, över alla förväntningar, fantastisk fotoresa, och fint illustrerad med dina underbara bilder.