↫ Tillbaka till bloggen

Fågelfotografering – en utmaning

Jag är säker på att många naturfotografer funderar på hur man tar bättre foton av vilda djur och fåglar.

Av alla vilda djur som finns är nog fåglarna de mest varierande och färgstarka, vilket gör dem fantastiskt roliga att fotografera. De är också ett av de mest utmanande att fotografera, så när du lyckas få en kanonbild blir det en oförglömlig upplevelse. Här kommer några fågelbilder som kanske hjälper till att väcka din kreativitet inför framtida fotograferande.

Lunnefågeln satt snällt på klippan. Jag hade gott om tid att komponera bilden. De vita fläckarne i bakgrunden är bränningar i havet nedanför. Så jag fick försöka placera mig för att hitta en fin bakgrund till fågeln.

Den här ägretthägern står på en liten ö i en vattensamling i Tampas Bay i Florida. Benen gömdes nere i grönskan . Det är sen kväll och ganska mörkt. Här har jag -2 EV i exponeringskompensation för att inte bränna ut det vita i fågeln. Bakgrunden har mörkats ned i Lightroom.

Kungsfiskaren sitter och spanar ner i vattnet efter en fisk att äta. Här hade jag lite tur att den satte sig på kaveldunet och höll ett krampaktigt grepp. Väntade ett bra tag på denna position. 1/800 s. Det blåste lite så jag blev tvungen att ha en ganska kort exponeringstid. Då blev ISO 1600.

Gladan satt uppe i trädet. Jag nedanför i mitt tältgömsle. Den satt och stretchade, jag följde den länge. Så precis när den skulle sticka iväg knäppte jag en serie på den.

En havsörn flyger runt framför mig när jag sitter i ett gömsle i Finland. Plötsligt kommer den rakt mot mig med vingarna utfällda. 1/2000s. Ännu kortare tid tycker jag fryser bilden för mycket. Då ser det onaturligt ut. Jag gillar i detta fall en lite mjukare bild. Brännvidd 500 mm.

Här sitter jag i ett gömsle uppe i Båtsfjord, Norge. Fotar dessa fina praktejdrar. Plötligt hör vi hur snöröjningen tippar ner snö framför oss. Shit tänker jag. Men när snöhögarna flyter runt blev det istället en spännande bild med en fin bakgrund.

En agamihäger fotograferad i Pantanal, Brasilien. Vi åker med en båt på floden och helt plötsligt uppenbarar sig denna enormt vackra fågel. Vi höll på att fota dykande kungsfiskare så kameran var inställd på 1/3200s, bländare 2,8 och brännvidd 300 mm.

Fågelfotografering har överlägset den högsta misslyckandegraden av alla typer av fotografering. Det beror förmodligen på att det är lite av det som händer framför din kamera som du kan påverka. Många nybörjare men även erfarna fågelfotografer blir frustrerade när de kommer hem utan den där pangbilden efter en dags fotografering eller efter en fotoresa. Men för mig är det bara en extra anledning att vid nästa resa anstränga mig mer. Jag brukar redan direkt efter en fotorunda eller resa fundera på hur jag ska göra nästa gång. Därför kan det vara lärorikt att besöka samma plats upprepade gånger.

En av de bästa upplevelserna för en fågelfotograf är att fånga de ögonblick som gör dina bilder till mer än bara vackra bilder av fågellivet. Bilder som visar hur dessa fantastiska varelser interagerar med varandra och har sina egna sätt att uppträda. Att få dessa bilder är en fråga om tålamod, tajming och ofta en stor portion tur. Här några exempel på bilder där jag tycker att jag lyckats.

Bilden är tagen på Island. Jag ligger på mage några meter från lunnefåglarna som springer omkring framför mig. Helt plötsligt får jag denna fina formation och trycker av.

Här en bild från ett tornfalkspar med ungar som jag följt under många år. I och med att jag besöker stället regelbundet fick jag vara med om när ungarna lämnade holken och flög på darriga vingar till närmsta buske, inte långt från där jag sitter.

Likadant här ute på Angarnssjöängen där jag regelbundet följer fågellivet. Här en flock brushanar på våren mot den mörka skogen.

Här sitter jag i ett gömsle i Blekinge. Den ljusa ormvråken får helt plötsligt besök av en mörkare variant. De börjar slås direkt. Det slutar med att de hoppar upp på en stock och jag fick en pangbild.

Ett annat ställe, ett litet skogstjärn med storlom. När lommen skall lämna tjärnet en stund för att fiska i havet, vet jag att den behöver flyga runt tre varv för att komma över grantopparna. Så då har jag några chanser att ta en flygande storlom. Här har jag 1/1000s. Ibland måste man ha nedåt 1/4000s för att få en flygande fågel skarp. Här ville jag ha rörelse i vingarna. Då är det viktigt att panorera och följa med med kameran.

Här var mera tur. Jag besökte Lidingö där jag fått reda på att det fanns kattuggleungar. Precis när jag besökte stället höll ungarna på att träningsflyga uppe i träden.

En annan ögonblicksbild. Föräldern har precis varit och levererat en sork till ungarna. Den bakre ungen har just lämnat över bakdelen av sorken till sitt syskon. Sen sitter den och tittar nyfiket när syskonet slukar den.

En spelgalen tjäder i Dovrefjäll hoppar upp framför mig. Det gick snabbt. Hade kameran inställd på 1/320s. Men jag lyckades få huvudet i skärpa. Det gäller att följa med med kameran i rörelsen.

Här sitter jag i en båt i Flatanger, Norge. Vattnet är svart pga höga bergssidor i havsviken. Vi kastar ut lite hundgodis som trutarna dyker efter. Bara att sitta lugnt och panorera och trycka av. 1/1000s och panorering.

En häger nere vid Isbladskärret på Djurgården fångar en rödlistat salamander. Tråkigt kanske, men en rolig bild blev det.

Det här tycker jag är en rolig bild. Den är inte skarp men jag tycker den illustrerar väl den stämning  jag befann mig i när jag tidigt en morgon låg i ett tältgömsle mitt ute på en myr med orrtupparna spelande runt om kring mig. 1/100s bländare 5,6. Var inte rädd att prova med olika exponeringstider för att få olika effekter. Går ju bra när man som här har tid och aktivitet hela tiden framför en.

Här kommer tornfalken rakt mot mig där jag sitter, med en sork i näbben. 1/640s räckte för att få huvudet i skärpa. Ganska kort skärpedjup med bländare 5,6.

Den här bilden tycker jag är lite rolig med ängspiplärkan som står och speglar sig i bäcken.

De finns överallt. De är fantastiska att titta på. De är ett av de mest utmanande och givande motiv du kan välja. Fågelfotografering är mycket mer än en hobby för de flesta, det krävs passion och engagemang för att utveckla de färdigheter som krävs för att skapa vackra fågelbilder.

De finns i din trädgård, i ditt närområde, nästan var som helst på jorden där du skulle vilja resa. Från ”artbilder” till konst och abstrakta bilder, fågelfoton finns i överflöd på webbplatser, sociala medier och i tusentals publikationer. Att skapa en bild som sticker ut i den enorma mängden är den verkliga utmaningen, och jag tror att det är en av anledningarna till att det är så spännande.

Om du frågar mig är fågelfotografering en av de tuffaste typerna av fotografering att bemästra. När allt kommer omkring kan ditt motiv röra sig när som helst – och även röra sig mycket snabbt.

En havsörn. Jag satt och väntade på att få örnen mot den mörka bakgrunden. Det lilla huset blev en bonus. Brännvidden är 210 mm så örnen flyger ganska nära mig.

Det började regna på en resa till Costa Rica. Den rödörade papegojan såg lite ledsen ut i regnet. Men den satt kvar ett bra tag så att jag kunde experimentera lite med tiderna så regnet syntes tydligt.

Kungsgam fotad i Costa Rica. Här har jag fotat med 600mm vilket ger en fin bakgrund trots att jag bara har 5,6 i bländare. Långa telen gör oftast att du får en fin boké.

Några ägretthägrar poserade utanför gömslet. Med kort skärpedjup fick jag en spännande bild på två av dem.

Här har jag fått en fin bakgrund med det forsande vattnet som ger fina mönster.

Den största utmaningarna med fågelfotografering är att få en tydlig, fokuserad och välkomponerad bild av djur som ofta är skygga och kan komma att röra sig ganska snabbt. För att övervinna detta hinder är planering helt avgörande. Du behöver inte bara vara på rätt plats vid rätt tidpunkt för att hitta de motiv du vill fotografera, utan du behöver också ha kunskap om fåglarna och deras beteende. Detta gör att du kan förutse vad fågeln kommer att göra och var, och om du mentalt är där i förväg och redo att trycka på avtryckaren kan du få fler fågelbilder med högre kvalitet.

Den här bilden har jag väntat på länge. Jag har flera gånger sett när lommen doppar vingen i vattnet, men inte varit redo med kameran. Så denna gång var jag beredd, och pang så satt den där. 1/640s och panorering. Blir lite rörelse i vingarna.

Här sitter jag i en båt och en flock storskrakshonor snurrar runt. Jag ser det svarta partiet i berget och tänker, det vore trevligt om de flög förbi där. Och rätt som det var kommer de med full fart mot partiet och jag fångar stunden. 1/1250s med panorering. Det gäller att ligga steget före hela tiden.

Här sitter jag vid en sandgrop i Ungern. Mitt i en hästhage. Hästarna går omkring i hagen. Jag har varit här flera gånger och tänkt att någon gång få både biätaren och hästen i bild. Och plötsligt får jag möjligheten, Gillar bilden mycket.

För att få ett fint stänk bakom fågeln så får jag inte ha för snabb tid. Här har jag 1/400s och bländare 9. Sedan måste man följa med med kameran och panorera så att huvudet och ögat blir skarpt. Det oskarpa på vingarna gör att du får rörelse i bilden.

En annan bild som jag gillar mycket. 1/320s och bländare 7,1. I och med att den främre fågeln ligger i skärpa och den bakre i oskärpa får man en nästan tredimensionell bild. Man får en känsla av att fågeln är på väg ut ur bilden.

Det är ju alltid en fråga hur mycket man ska beskära en bild. I detta fall ville jag ha med lite av miljön kring forsärlan. Den här bilden är ju svår i ett media som facebook eller instagram. Där måste man beskära bilden ännu mer för att den ska uppmärksammas.

Glöm inte bort andra element i bilden som kan förhöja intresset. Bakgrunden är ett sådant. Även om du får ett perfekt tidsinställt foto av en fågel som flyger, om bakgrunden är distraherande, blir bilden inte så bra som den skulle kunna vara. Det betyder att du måste arbeta för att hitta den bästa bakgrunden för dina bilder. Detta innebär att du ändrar vinkeln från därifrån du fotograferar, beaktar riktningen för solljuset som kommer in i scenen, och funderar på hur fågelns storlek och färg fungerar med vad som än ligger bakom den i bilden.

Försök att i möjligaste mån fotografera i manuellt läge tills att du känner att det är bekvämt. Det är det allra bästa. Det näst bästa för fågelfotografering är nog bländarprioritet, här styr du bländaren och ISO medan kameran väljer en slutarhastighet som passar för en välexponerad bild. Detta är fördelaktigt för många fotograferingssituationer, inklusive när fågeln är stilla och när den rör sig framför bakgrunder som har samma färgskala.

Kolla på din kamera om du kan programmera in exponeringsvärden på en knapp. Jag har lagt in värden på en knapp som ger 1/4000s, största bländare, autoISO och +0,7 i kompensation samt fågeligenkänning i fokusinställningen. Då är jag förberedd om det dyker upp exv en flygande fågel.

Kolla ständigt dina exponeringsvärden och använd exponeringskompensation exv vid en flygande fågel uppe i skyn, även med bländarprioritet behöver du fortfarande regelbundet kontrollera dina exponeringsinställningar. Detta gäller särskilt om fågeln flyttar från ett område som är upplyst av solen till ett som är i skugga. Även några moln på himlen kan påverka ljuset när du fotograferar. Det sista du vill är att komma hem och upptäcka att alla dina bilder är över- eller underexponerade, så kontrollera dina exponeringsinställningar och gör justeringar efter behov för bästa resultat. Om du fotograferar i raw, har du lite fler möjligheter att rätta till en felaktig exponering, men allra bäst är att göra det i kameran.

Lycka till!

6 thoughts on “Fågelfotografering – en utmaning

  1. Massor med fina bilder, och Massor med bra och lärande info, man/jag behöver påminnas om och om igen. 👌🙂👋

  2. Vilket härligt och givande blogginlägg.💕
    Tack för alla tips och fina uppmuntran.
    En glad amatör som mig tackar för de orden du skrev om fotograferingens tjusning och utmaning. 🤗

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

femton − tretton =