↫ Tillbaka till bloggen

Händelserikt 2019

Året började med ett besök vid Råstasjön och deras fantastiska hägrar. Det är Biofoto Stockholm som varje år har sin första aktivitet här. Detta år hade Jenny fixat så att vi kunde vara med under matningen av hägrarna. Då höjs ju aktiviteten avsevärt. Riktigt roligt. Fint väder också, är aldrig fel.

Lite senare i januari var det dags för vår årliga utflykt till Gysinge forsar. Fantastiskt fina vintermotiv. I år fick vi dessutom se en stor flock med domherrar som likt röda äpplen satt i de snöbeklädda träden.

I februari gick larmet om att det var en lappuggla i Haninge. Alla Stockholms ornitologer och naturfotografer verkade vara där. Så även jag. Antagligen hade lappugglorna sökt sig söderut på grund av dåligt med föda i norr. Det händer titt som ofta nu förtiden.

Allteftersom våren gör sitt intåg fylls det på med fåglar i Angarnssjöängen. Här försöker jag att besöka så mycket jag kan under våren. På vardagarna är det inte så mycket folk, och man kan få en stunds lugn och ro. Eva och jag brukar åka ut och äta vår frukost här.

Besök vid Hornborgasjön har nästan blivit ett måste, en magisk upplevelse när tiotusentals tranor samlas runt sjön på sin färd norrut till sina häckningsplatser. Tusentals sångsvanar och gäss blandas med tranorna. Ett öronbedövande skådespel. Hela tiden kommer nya tranor från söder och andra lämnar stället och flyger mot norr. I år var det över 25000 tranor på en och samma dag.

I april besökte jag Kyrksjön i Bromma. Hade hört att det fanns svarthakedopping i sjön. Och mycket riktigt, de fanns på plats. Det är fint ordnat runt skön så det är lätt att komma till med två ordentliga bryggor. En fin morgonstund.

Nu har det redan blivit maj och vi är ett gäng naturfotografer som ska ta oss till Dovre nationalpark för att eventuellt få se Myskoxar. Och tack vare ett bra värdpar som följde oss upp på fjället så fick vi många fina möten med dessa urdjur. Vi fick också se både tjäder och storlom samt lavskrika.

Nu har flugsnapparen kommit tillbaka på landet, som det gjort under alla år vi haft vårt landställe på Getryggen vid näslandet, över 30 år.

I juni åker jag med ett gäng fågelfotografer till Bence Mates farm i Ungern. Ett helt magiskt ställe, troligen ett av världens bästa för fågelfotografering. Här fick vi möjlighet att fota en rad olika fåglar, vi kryssade 76 arter varav 14 helt nya för mig.
Varje dag var unik, helt unika platser för att fota tex blåkråka, härfågel, biätare mm mm.

Väl hemma igen började jag fundera på ekoxarna som jag letade efter förra året men inte lyckades hitta. Jag far ut med ett litet tappert gäng och vi lyckades hitta dem. Wov. Två stycken till och med. Otroligt roligt.

På landet händer hela tiden spännande saker. I år hade vi många besök av havsörn i båtviken. Jag fick bevittna en liten fajt mellan havsörn och ormvråk högt uppe i grantopparna. Både vildsvin och bäver visade sig plus en rad sjöfågel naturligtvis.

I augusti bar det iväg till Finland för att titta till björnarna, vargarna och järvarna. Ja det har blivit en tradition, jag tror det är 6:e gången jag är där. Och det märkliga är att ingen gång är den andra lik. Jag åker med Thomas Atterdal och FocusOnWildlife i en perfekt ordnad resa.

Ett besök i Bergianska är alltid trevligt. En helgdag med Biofotogänget strosar vi runt bland trollsländor och näckrosor. Mysigt.

I september sticker Eva och jag till Tännäs. Vi har varit i Tännäs i snart 40 år men alltid på vintern. Nu fick vi uppleva detta vackra område en tidig höstmånad. Vi vandrade till Rogenstugan en tuff vandring i rogenmoränen men härligt.

Angarn på hösten är mycket vackert mycket på grund av de hav av solrosor som man låter växa här så att fåglarna har ett överflöd av föda. Det kommer stora flockar av steglits som kalasar på solrosfröna.

Jag bestämde mig redan i maj att jag skulle tillbaka till Dovre under hösten. Och vi drog dit ett gäng, tillbaka till myskoxarna. Vi låg på fjället tillsammans med dessa urdjur och följde deras liv i den karga naturen. Vi gjorde också ett besök i Rondane nationalpark. Oj vilken natur, vilka färger.

I månadsskiftet oktober, november fick jag möjlighet att besöka Österlen och Fyledalen. Min kompis Göran hade ordnat ett fint gömsle med åtel för ormvråk och glada. Jag fick många fina bilder på ormvråk. Fick möjlighet att studera dem på nära håll. Jag förvånades lite av hur olika deras fjäderdräkt är från individ till individ. Från nästan svarta till i stort sätt helt vita. Gladorna hölls sig mer på åkrarna där höet togs upp och många döda sorkar blottades.

Höstens höjdpunkt blev en resa till Flatanger i Norge. Till Ole Martin Dahle och hans fru Wenche. Det blev tillfälle att fota havsörn från båt och kungsörn från gömsle. Fullkomligt i världsklass. Tack Thomas och FocusOnWildlife som ordnat även denna resa. Några dagar jag aldrig kommer att glömma.

Slutet av året blev en stor överraskning genom att tusentals tallbit invaderat södra och mellersta delarna av Sverige från norr. Så det blev mycket fotande framförallt runt kyrkan och kvarnen i Vallentuna.

7 thoughts on “Händelserikt 2019

1. Oh så roligt att gå en sammanfattning av ditt fotoår Så otroligt fina bilder och med dina texter till, blir dom ju ännu finare och mer intressanta.
    Tack för att du delade med dej

2. Hej Arne,
    Grattis till dina fantastiska bilder, du är verkligen en jätteduktig fotograf!!!
    Stort tack för alla fina upplevelser vi haft under 2019 – ser verkligen fram emot ett spännande 2020!
    Varma hälsningar
    Thomas

3. Mycket fina bilder Arne 🙏😀.
    Vilket fantastiskt fotspår du har haft.
    Gott nytt år 🥳
    Önskar Jarkko

4. Du har haft ett händelserikt år Arne och tagit många fina bilder.
    En del upplevelser har jag fått dela med dig. Tack för trevlig samvaro.