Jag kommer i fyra blogginlägg ge tips och berätta om mina erfarenheter vid fågelfotografering och visa på exempel på bilder. Jag kommer att avsluta med ett inlägg med förslag på övningar under några veckor som du kan följa eller bara ögna igenom om något passar dig.

Kungsfiskare, bilden är tagen i Skåne 2025 . Lite oskärpa i vingarna gör att man upplever fart i bilden. 1/1000 s f/4,0 ISO 560 0EV
1. Utrustning och inställningar
- Teleobjektiv är guld värt: 300 mm eller längre är idealiskt. En 100–400 mm zoom är mångsidig.
- Snabb slutartid: Sikta på minst 1/1000 s för flygande fåglar – gärna snabbare (upp mot 1/2000 s). Har jag 1/4000 s då fryser jag bilden, ser ibland lite overkligt ut. Jag vill gärna ha lite oskärpa ute på vingarna. Då visar jag att fågeln är i rörelse.
- Låg ISO – men inte till priset av sudd: Moderna kameror klarar ISO 1600–3200 bra, hellre lite brus än rörelseoskärpa. Dessutom finns det idag väldigt bra brusreduceringsprogram. Jag tycker brusreduceringen i Lightroom har blivit riktigt bra.
- Serietagning: Ställ in kameran på 10-20 bilder per sekund för att fånga rätt ögonblick.
- Autofokusläge: Använd AF-C (kontinuerlig autofokus) och widearea för rörliga motiv med ögonigenkänning.
2. Ljus och tid på dagen
- Gyllene timmar: Tidig morgon och sen eftermiddag ger mjukt ljus och aktiva fåglar.
- Undvik hårt mittpådagen-ljus – skuggor och blänk i fjädrarna blir svårare. Jag brukar lämna vid 7-8 tiden, då blir oftast ljuset för skarpt.
- Molniga dagar är ofta bättre än man tror – jämnt ljus gör det lättare att få rätt exponering.

Sillgrissla, bilden är tagen på Stora Karlsö, Gotland 2025. Sent på kvällen, ett magiskt ljus som jag fick jobba lite med för att få till. Ibland räcker det med att flytta sig i sidled en liten bit. 1/800 s f/5,0 ISO 1800 0EV
3. Smyg och tålamod
- Rör dig långsamt och tyst, helst i neutrala kläder.
- Använd gömsle eller sitt stilla länge – låt fåglarna vänja sig vid din närvaro. Det gör dom ganska snabbt.
- Studera fåglarnas beteende: Då kan du förutse rörelser, t.ex. var de landar eller hur de lyfter.

Storlom, bilden tagen i norra Stockholm 2024, Fåglarna vänjer sig vid din närvaro om du sitter stilla och iakttar. 1/320 s f/4,0 ISO 2500 0,67EV
4. Komposition och bakgrund
- Fågelns öga i fokus – det gör hela bilden levande.
- Undvik röriga bakgrunder – flytta dig hellre lite så att fågeln hamnar mot himmel, vatten eller enhetlig grönska. Använd en stor bländaröppning så blir bakgrunden oskarp och fågeln framträder mer.
- Lämna luft i flygriktningen – fågeln ska “ha någonstans att flyga”.
- Låg vinkel: Kom i ögonhöjd med fågeln för mer närvaro och djup i bilden.

Ormvråk, viktigt att ögonen är skarpa och en bra sak är det låga perspektivet. Skärpedjupet ligger på ögonen då upplevs hela bilden som skarp. 1/1250 s f/4,0 ISO 5000 0EV
5. Känn dina motiv
- Lär dig vilka arter som finns i området och när de är mest aktiva.
- Foderplatser och vattenhål är bra ställen att börja på.
- Lyssna på fågelläten – det hjälper dig hitta dem innan du ser dem.

Koltrast på kvällen vid en matning. Delvis artificiellt ljus. Skåne 2025. 1/1250 s f/4,0 ISO 5000 0EV
6. Efterbehandling
- Beskär med omsorg – centrera inte alltid.
- Justera vitbalans och kontrast för att framhäva fjäderdräkten.
- Var försiktig med överdriven skärpa eller brusreducering – fåglar ska fortfarande se naturliga ut.

Havsörn, bilden taget från ett gömsle i Gästrikland 2025. Fint ljus i fjäderdräkten och lite oskärpa i bakgrunden. 1/2000 s f/4,0 ISO 2000 0EV
Bonus: träning och tålamod
- Fågelfoto handlar mycket om att öva på timing och reaktion.
- Öva på vanliga arter (t.ex. måsar, änder, småfåglar) – de ger dig rutin för snabb autofokus och komposition.


Oj vad himla bra kan du inte lägga ner denna som en pdf så man ha den med sig när man över
Tack Kjelle. Bra tips. Jag ska se om jag kan sammanställa alla 4 inlägg efter publicering. Ha det gott! //Arne
Jättefina tips och tack för att du delar med dig av dessa.
Bra tips Arne, tack för att du delar med dig.
Roligt att läsa hur du tänker, hur håller du koll på EV, jag ser det inte i LR